Rīgas 75. pamatskola
Rīgas Domes izglītības, kultūras un sporta departamenta padotības iestāde
Lasītāj, ko Tu liki savā skolas somā? Tev tur noteikti bija gan grāmatas, gan burtnīcas, gan dienasgrāmata. Ko savā skolas somā liek mūsdienu skolēni? Ko savā skolas somā liek mūsu Latvija???? Zeme, kura nebeidz mācīties. Zeme, kura lepojas ar savu dēlu un meitu sasniegumiem mākslā, zinātnē, sportā.
Mērķis un konceptuālais ietvars
Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” mērķis ir dot iespēju Latvijas skolēniem iepazīt Latvijas mākslas un kultūras norises (mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā), sasaistot tās ar mācību un audzināšanas darbu, tā mazinot sociālo nevienlīdzību un stiprinot jaunās paaudzes pilsoniskuma un valstiskās piederības apziņu.
Kultūras norišu iepazīšana sniedz iespēju:
Programma nostiprina sabiedrības izpratni par kultūras īpašo lomu personības attīstībā, kā arī sniedz nozīmīgu ieguldījumu kultūras nozarē, sekmējot jaunu kultūras produktu veidošanu bērnu un jauniešu auditorijai, paaugstinot radošo profesionāļu nodarbinātību, kā arī veidojot nākotnes auditoriju.
2024./2025.m.g.
Patriotu nedēļu 1.un 3.b klase Rīgas 75.pamatskolā sāka ar programmas LATVIJAS SKOLAS SOMA atbalstīto krāsaino smilšu nodarbību Glezniecība tradicionāli un netradicionāli.
Nodarbībai sasniedzamais rezultāts - veido krāsaino smilšu aplikāciju, attīsta bērnu krāsu izjūtu un fantāziju.
Tā bija radoša aktivitāte, kur bērni krāsainām smiltīm izrotāja attēlus par tēmu “Latvija”. Visa procesa laikā skolēniem bija neviltota interese, liela aizrautība un gandarījums par paveikto.
AS: gūta jauna pieredze, pozitīvas emocijas, savā klasē skolēni sarīkoja darbu izstādi.
Attēlā 1.klases skolēni.
Latvijas skolas soma
2024./2025.m.g. Latvijas skolas soma pasākumi septembra sākumā sauc skolēnus un skolotājus piedzīvot kultūru!
2023./2024.m.g.
Rīgas 75.vidusskolā noslēdzas Karjeras nedēļa ar Latvijas skolas soma pasākumu 5., 9.klasēm, kad skolēni iepazina instrumentus, skatījās izglītojošu filmu par koku dzīvi un kokamatniecību. Izmēģināja slīmesta asmeņa darbu, ēveles izmantošanu, spēlējās ar koka vilciņiem un vēl piedalījās citās nodarbēs, kas sasitītas ar koku.
Paldies Namdaru darbnīcas meistariem par prasmi parādīt koku kā kultūrvērtību!
2022./2023.m.g.
Operete un jaunās tehnoloģijas Rīgas 75.vidusskolā Latvijas skolas soma ietvaros Operetes teātris rādīja izglītojošu lekciju-izrādi “Operetes radošā laboratorija”, kas skatāma ar virtuālās realitātes 3D brillēm. Skolēni "nokļuva" VEF kultūras pilī, kur satika literāros varoņus Pauku, Šmauku un Karlsonu. Bez šiem fantāziju tēliem bija arī iespēja iepazīt dažu profesiju pārstāvjus, kas saistīti ar opereti, uzzināt, kas ir fraka, kāpēc jāiesilda balss un vēl daudzas citas lietas par mūzikas un teātra pasauli. Pēc 20 minūšu garās filmas skolēni aizpildīja darba lapas, lai konstatētu, ko atceras no dzirdētā un redzētā. Daudziem pasākums bija saviļņojošs, jo 3D brilles izmantoja pirmo reizi, bet drošības sajūtu deva tas, ka pasākuma vadītājas iepazīstināja ar Karlsonu. Un šo tēlu pazina lielākā daļa 3. un 4.klašu skolēnu. |
Ar jauno semestri jauni Latvijas skolas soma pasākumi Rīgas 75.vidusskolā Barikāžu atceres laikā Rīgas 75.vidusskolas 5. – 12.klašu skolēni viesojās Latvijas Barikāžu muzejā, kurš šoreiz bija skolas iekšpagalmā. Paldies muzejam, kurš ar Muzeobusa palīdzību skolēniem sniedza nelielu ieskatu ne tik tālā pagātnē – 1991.gada notikumus varēja redzēt attēlos un sadzīves priekšmetos, kuri atradās dzeltenajā autobusā. Arī pats autobuss ir no pagātnes – skolēniem stāstīja, ka tādi ripoja pa Rīgas ielām, bet tagad tie ir vēstures liecinieki. Muzejs bija sagādājis stendus ar lielformāta foto, kur atspoguļotas barikādes Rīgā 1991.gadā un barikādes Ukrainā 2014.gadā. Tas ir savdabīgs apliecinājums tam, ka vēstures notikumi var atkārtoties dažādos laikos un vietās. Paldies muzeja darbiniekiem, skolas skolotājiem un skolēniem, kuri apmeklēja Muzeobusa ekspozīciju! Savukārt 11. un 12.klases skolēni skatījās Viestura Kairiša filmu “Janvāris’’. |
Tautas mūzikas instrumentu pasaulē Rīgas 75.vidusskolā 23.janvārī 1., 2.klašu skolēni iepazina tautas mūzikas instrumentus, minēja mīklas par tiem un izmēģināja, vai pietiek spēka iepūst, piemēram, taura ragā. Izbrīns bija par to, ka visi varēja izmēģināt kādu no instrumentiem, ko bija sagādājušas nodarbības vadītājas Iveta Mielava un Ilga Reizniece. Nodarbībā uzzinājām, ka katram ir līdzi 4 mūzikas instrumenti – divas rokas un divas kājas, tika ritmizēts arī šādi. Paldies nodarbību vadītājām un skolēniem par netradicionālu mūzikas stundu! Vadītājas skolai uzdāvināja mīklu spēli par mūzikas instrumentiem, ko varēs izmantot mācību procesā dažādās klasēs. Klases audzinātāja Diāna Petrova ar 2.a kl. sagatavojusi lielisku atgriezenisko saiti par Latvijas skolas soma pasākumu. |
2022./2023.mācību gada I semestrī Latvijas skolas soma pasākumi Rīgas 75.vidusskolā atkal klātienē 19.oktobrī Latvijas skolas soma ietvaros 75.vidusskolas 4. – 6.klašu skolēni apmeklēja koncertlekciju ‘’Sprādiens mūzikā’’, lai baudītu un iepazītu mūziku, tās vēsturi no 20.gadsimta divdesmitajiem gadiem līdz mūsdienām. Visvairāk sajūsmas izpelnījās skolēniem labi pazīstamo dziesmu popūrijs, kur ātrie ritmi lika kustēties līdzi. Ceturtklasnieku viedokļi par pasākumu – "man patika viss, patīk, ja rāda un stāsta par mūzikas instrumentiem". Dažiem nepatika "klasiskas un mūzikas skaļums, kā arī mini konkursiņi, jo tajā neuzvarēju". Skolēniem izbrīnu radīja daudzie mūzikas stili, melodijas, jo likās, "ka ir tikai roks un hip-hops". Skolotājiem vislabāk patika, ka skolēni atkal varēja sanākt klātienē uz kopīgu pasākumu, kas pandēmijas dēļ iepriekš notika pirms 3 gadiem. Latvijas Republikas svētku nedēļā Rīgas 75.vidusskolā viesojās mūziķi Rūta Dūduma-Ķirse un Jānis Ķirsis ar koncertprogrammu “Lāčplēša dienā’’ 1.– 3.klašu skolēni priecājās par Latvijas skolas somas sagādāto iespēju skatīties leļļu teātris ‘’Ielāps’’. Attēlā zīmējumi, ko veidoja skolēni. Ar Latvijas skolas somas atbalstu skolēni var skatīties filmas, kuras palīdz izprast kino vēsturi, literāro tēlu "atdzīvošanos’’ kino varoņos. 4. klases skolēni veidoja klases grāmatu ar ilustrācijām pēc filmas “Kaķīša dzirnaviņas’’ skatīšanās. “Bille’’ bija iecienīta filma pamatskolas sākumklasēs |
2020./2021.m.g.
Skolotājiem ne vienmēr patīk tālruņi stundās, arī vecāki pārmet, par biežu lietošanu. Taču ir arī kas pozitīvs tai visā, kā viedtālrunis mums var palīdzēt mācīties un gatavot projektus apguva mūsu skolas 10.klases skolnieki izzinošajā nodarbībā par kino. Jaunieši paši iejutās gan aktiera, gan režisora, gan operatora lomās. Izprata zaļā fona lomu un nozīmi filmā kā arī darbojās kā montieri. Filmas “10.klases portrets” pirmizrāde vēl tikai būs, jo impulss skolas somas nodarbībā ir bijis tik liels, ka klase turpina veidot savu filmu |
Katru dienu mēs ejam pa smilšainu ceļu vai taciņu, braucam uz Jūrmalu un priecājamies par smalkajām jūras smiltīm, ceļam no tām pilis. Ko vēl mēs zinām par smiltīm? Mūsu skolas 1. un 2.klašu skolēni kopš 27.septembra ir kļuvuši daudz zinošāki. Viņi zina no kā smilts sastāv, kur tās izmanto un ko ar tām radošu var darīt. Izrādās, ar smiltīm var arī zīmēt. Mazliet centības un radošuma un zīmējumi gatavi |
Mūsu skolas soma kļūst arvien piepildītāka un smagāka. Katru gadu arvien jauni pasākumi un izzinošas nodarbības papildina mūsu skolas mācību procesu. Arī šogad esam jau interesanti pastrādājuši, guvuši jaunus iespaidus un zināšanas. Jau 24.septembrī uz Latvijas Dabas nacionālo muzeju devās abas 4.klases, bet 7.oktobrī abas 3.klases, lai papildinātu savas zināšanas par tik bagāto sēņu pasauli Latvijā. Bērni piedalījās interaktīvajā spēlē par sēņu pasauli, aizrautīgi pildīja visus uzdevumus un radoši apspēlēja piedāvātās situācijas. Skolēniem tika ļauts arī patstāvīgi aplūkot muzeja ekspozīciju. Visiem bija skaidrs, ka muzejā jāiegriežas vēl kādu reizi, jo visu tā bagāto piedāvājumu vienā nodarbībā nav iespējams aptvert. Esam savā somā ielikuši zināšanas par Latvijas ēdamajām un neēdamajām sēnēm, žēl tik, ka sēņošanas sezona beigusies. |
2020.gada 18.septembrī mūsu valstī bija Olimpiskā diena, kurā aicinām būt sportiskākiem, vairāk ļauties kustību priekam. Arī mūsu skola piedalās šai kustībā jau ne pirmo gadu. Šogad lēmām apvienot patīkamo ar lietderīgo un 5.-9.klašu skolēni devāmies orientēties Vecrīgas ielās, kopā ar kustību apzinot vēstures un kultūras pieminekļus un uzzinot par tiem ko vairāk. Izzinošās nodarbības organizējām kopā ar firmu PRIMA TOUR. Mūsu sadarbība jau ir pārbaudīta līdzīgā pasākumā pirms gada, kad iepazinām Ķengaragu. Lai ievērotu drošību, katrai klasei bija savs starta laiks. Klase saņēma aploksni ar uzdevumiem, kā arī video un vizuālus uzdevumus. Pavadot divas stundas Vecrīgas ielās un veicot uzdoto, laiks pagāja nemanot, un kontrolpunktā ik pēc 30 minūtēm atskanēja frāzes – es pirmo reizi biju, es nezināju, tas bija tik interesanti. Pat pedagogi atzina, ka citām acīm paskatījušies uz savu pilsētu un uzzinājuši daudz jauna. Savus vērojumus skolēni izmantos vēstures stundās un piedalīsies skolas vizuālās mākslas olimpiādē. Katra klase pēc pasākuma veidoja sienas avīzi, kurā atainoja redzētos objektus un informāciju par tiem. |
2019./2020.m.g.
> | ||
Ievērojamā latviešu kinorežisora, ironiskā nomaļnieka Aivara Freimaņa pirmais un vienīgais romāns beidzas ar šādiem vārdiem: “..varbūt ierakumi neizzūd tāpēc, ka varētu būt vajadzīgi vēl kādreiz?” Viņa romāna lappusēs Kurzemes lībiešu krastā pēdējā kara gadā un pirmajos pēckara gados sastopas vienkāršs lībiešu zvejnieka dēls Ingus Zutis un... jaunā dzīve. Ingus kā cīņas līdzekli izvēlas anonīmu zīmīšu rakstīšanu, lai notikumi risinātos tā, kā vēlas viņš. Viņa draugi - nē. Vai notikušo mēs varam atcelt kā nebijušu, ja atrodam tam attaisnojumu? – tieši par šādiem jautājumiem pārdomāja mūsu skolas skolēni un skolotāji pēc izrādes noskatīšanās 22.novembrī Nacionālajā teātrī. Vēlāk latviešu literatūras stundā tika rakstīta izrādes recenzija un pārrunāts redzētais. 2019.gada 18 decembrī mūsu skolas izlaiduma klases devās uz filmu DVĒSEĻU PUTENIS. Filma ir par strēlniekiem, par brīvības cīņām un situāciju Latvijas teritorijā pirmā pasaules kara laikā, uzņemta pēc tāda paša nosaukuma A.Grīna romāna. Iespēju noskatīties šī brīža populārāko Latvijas filmu mums deva projekts SKOLAS SOMA. Devīto klašu skolēniem tas palīdzēs sagatavoties vēstures eksāmenam, bet divpadsmitiem būs labs materiāls latviešu valodas eksāmena 3.daļai, - pārspriedumam. Vēlam veiksmi eksāmenos!!! Kad trīsdesmitgadīga vīrieša dzīvē itin nekas netrūkst – ir veiksmīga karjera, laimīga ģimenes dzīve, mīloši vecāki un burvīgi bērni, kad pietiek naudas un ideju ceļojumiem vai citām atpūtas iespējām, kādā dienā tu, stāvot rindā pēc pusdienām, vārda tiešā nozīmē dabū pa galvu un saproti – nekas no tā visa tev vairs nesagādā prieku. Ko darīt? Vai ir vērts to kādam teikt? Vai to sapratīs? Varbūt pārpratīs? Mūsdienīga komēdija ar dažiem nopietnības mirkļiem par šodienas Latvijas cilvēkiem, kurā daudz līdzības ar bērnībā izsapņoto Sprīdīša sapni par Laimīgo zemi. Arī mūsu varonis nolemj doties pasaulē... t.i. iziet ārpus ierastās trajektorijas – un sāk cirst tikko nopirktajā savrupmājā logu. Šis logs kā ļoti spēcīga metafora skolas 11. un 12.klašu skolēniem lika padomāt par saviem sapņiem un arī šī brīža sasniegto. Rakstot recenzijas skolēni atzina, izrāde ir likusi daudz ko pārvērtēt. |
Kā katru rudeni skolēni atgriežas skolas solos, tā katru rudeni uz skolu līdzi tiek ņemta SKOLAS SOMA. Šogad projekts darbojas jau otro gadu, priecē mūs ar jaunām iespējām, jaunām zināšanām un piedzīvojumiem Latvijas kultūrvidē. Sezonu atklāja 5.b klase. Kura iepriekšējo mācību gadu bija ieguvusi skolas labākās un mācībās stiprākās klases titulu, tāpēc SKOLAS SOMAS pasākumu sezonu atklāja tieši viņi, izbraucot ar retro tramvaju, uzzinot, kā tas bija – kādreiz. Apskatot savu pilsētu no neierasta rakursa un apzinot pilsētas arhitektūras pērles, parkus, skvērus un pat meža masīvus. Bērni un abi klases audzinātāji – Tatjana Ustinoviča, kura atvadījās no saviem "ceturtajiem", un jaunā skolotāja Alla Rižova, kura sola audzināt ne tikai mācībās stiprākos, bet arī sportiskāko klasi, - bija lepni un pateicīgi par saņemto dāvanu |
Šogad skola lēma, ka lielo var iepazīt un iemīlēt, iepazīstot mazo. Vienkāršāk – ja nezināsi, kas tev apkārt un blakus, kā zināsi, ko tālumā meklēt. Mēs nolēmām iepazīt savu rajonu – Maskavas forštati un Ķengaragu. 2.oktobris bija visai skolai izzinošs un skolotājiem skrienošs, bet administrācijai atpakaļ visus gaidošs pasākums. Ar Alekseja Lukjančikova firmas palīdzību skolā organizēja interaktīvu spēli “Iepazīsti savu rajonu”. Kamēr jaunākie no 1.-4.klasei skatījās animācijas filmu, kā Jēkabs, Mimi un suņi glābj Ķengaragu, 5.-9.klašu skolēni tika sadalīti grupās pa 5-6 bērni. Katrai grupai blakus bija skolotājs vai vidusskolēns un uzdevumu pakete, kurā tika paredzēti ļoti dažādi uzdevumi; atrast objektu, veikt uzdevumus, fotografēties un pat uzņemt mazu video. Kā atzina dalībnieki, mums apkārt ir daudz interesantu objektu un par visiem nemaz neesam zinājuši. Tagad visa skola gatavojas tematiskajai nedēļai “Iemīlot mazo, var mīlēt lielo”, kurā runāsim par 2.oktobrī piedzīvoto un vēl vairāk iepazīsim savu mikrorajonu. Valsts sākas klasē un skolā, rajonā. Mēs, pateicoties SKOLAS SOMAI šogad iesim šādu ceļu |
2018./2019.m.g.
Bagātīgi pielocīta bija mūsu skolas SKOLAS SOMA pirmajā semestrī. Novembris šogad ir simtgades zīmē, un arī mūsu skolas audzēkņi priecājās kopā ar visu valsti. Atzīmējot valsts svētkus, 230 Rīgas 75.vidusskolas skolēnu un pedagogu 19.novembrī devās uz koncertu ABAS MALAS. Mūzika un deja satiek mūsdienu mākslas tehnoloģijas, radot iespēju piedzīvot Latvijas stāstu vēl nebijušā gaismā. Katrs lielizrādes vizuālās izteiksmes elements – horeogrāfija, scenogrāfija, gaismu režija, TV kameru darbs un projekcijas – ir veidots kā viens vienots veselums. Telpiskas ilūzijas radīšana, dejas papildinājums ar tematiskām lielizmēra ilustrācijām ir tikai daži no elementiem, kas paceļ deju lielizrādes novērotāja piedzīvojumu citā līmenī. Tā nav vēstures stunda, bet personīgs pārdzīvojums un iespēja būt par nozīmīgu daļu no lielizrādes “Abas Malas”, esot arī skatītājam. Tas ir simts gadus sens stāsts par mums pašiem – Latvijas cilvēkiem – un mūsu zemi, kuras dzīslās plūst laika upe Daugava, ko uz īpaši radītas 2000 kvadrātmetru lielas mākslas projekciju skatuves izdejo vairāk nekā 450 baleta, laikmetīgās un tautas deju dejotāji. |
Pirmās un otrās klases 120 audzēkņi dodas uz ZOO Mūsu zeme nav liela, bet bagāta ar skaistiem dabas skatiem, labiem cilvēkiem, bagātu kultūru. Paši mazākie mūsu skolas audzēkņi izcēla pēdējo 1.semestrī SKOLAS SOMĀ ielikto bagātību un devās uz Rīgas Zooloģisko dārzu. Pirmo un otro klašu audzēkni iepazina Latvijas dzīvniekus dabas ainavās, papildinot zināšanas par tajās mītošiem dzīvniekiem: - raksturoja Latvijas ainavas; - vēroja, salīdzināja un klausījās dzīvnieku balsis, saskatīja to pielāgojumus dzīvei ainavās; - saliekot dzīvnieku attēlus pa ainavām, nostiprināja zināšanas par katras ainavas iemītniekiem. Skolēni darbojās paši, lika uz Latvijas kontūras gan esošo pilsētu ģerboņus, gan dzīvniekus, gan uzzināja, kuru pilsētu ģerboņos un kāpēc ir attēloti dzīvnieki. Laiks pagāja jautri un izzinoši. Ik pa laikam bija dzirdami skolēnu izsaucieni – Ūdele??? Es domāju, ka tā sauc mammas mēteļa krādziņu. Žeņa sasmīdināja ne tikai klases biedrus, bet arī gidi. Nastjai bija cits pārsteigums, kā, lūsis????? Latvijā dzīvo arī šādi kaķīši???? Laiks pagāja nemanot, bet daudz jauna par savu uzzinot. Skolēni un vecāki saka lielu paldies Rīgas ZOO darbiniekiem un projektam SKOLA SOMA par šādu iespēju. Un kā teica mazais Saša, kur brauksim otrajā semestrī. |
Veram vaļā mūsu SKOLAS SOMU! Kā lai iepazīst zemi, kurā dzīvo? Kā lai iemīl to, ko nepazīst? Projekts SKOLAS SOMA dod valsts vispārizglītojošo skolu audzēkņiem iespēju zināt, pazīt, un, cerams, iemīlēt. Rīgas 75.vidusskolas pedagogi izvēlējās savus skolēnus iepazīstināt ar Vizmas Belševicas bērnības stāstu, ar Latvijas trīsdesmito gadu fotogrāfiju, ar cilvēku attiecību niansēm un stāstu, kā maza meitene izaug, lai kļūtu par Nobela Miera prēmijas nominanti. Filmu skatījās 6.-12.klašu audzēkņi un pedagogi, kopā ap 400 cilvēku. Dzīvi apliecinošs, cerību pilns un arī smeldzīgs stāsts par kāda cilvēkbērna pieaugšanu un attiecībām ar pasauli Latvijā pagājušā gadsimta trīsdesmito gadu nogalē. Septiņgadīgā Bille dzīvo pasaulē, kur bagātiem ir savas ielas un nabagiem – savas. Ar nabadzību Bille ir iemācījusies sadzīvot, taču mātes mīlestība meitenei liegta; tuvinieki nepārstāj atgādināt, ka nekas prātīgs no viņas neizaugs. Billei tas sāp, un meitenei ir sapnis — pierādīt sevi, izlauzties no mazvērtības žņaugiem. Vēlāk skolēni vēstures stundās atpazina laika periodu, pierādīja savas domas ar faktiem no filmas, brīnījās par apģērbu un tā laika bērnu izklaidēm. Rakstīja domrakstus literatūras stundās un sirds dziļumos saprata, bet nožēloja Billes pārstāšanu ticēt Leiputrijai. |